Tänä syksynä on tullut kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun Apprix perustettiin. On varmasti sanomattakin selvää, että kahden vuosikymmenen aikana eLearning on ottanut aimo harppauksen eteenpäin. Apprixin perustajajäsen Jesse Jokinen on ollut mukana koko 20-vuotisen taipaleen ajan. Tässä blogipostauksessa hän kertoo kuljetusta matkasta.
2000-luvun alussa, samoihin aikoihin, kun Apprix perustettiin, oppimisympäristöt olivat lähinnä sisäiseen käyttöön olevia, HR-osaston omia sivuja, joiden koulutussisältö koostui pääosin erilaisista PDF- ja PPT-tiedostoista. Tällaisenaan järjestelmät eivät palvelleet tarpeita kovinkaan hyvin, sillä ei ollut helppoa tapaa varmistaa, olivatko koulutettavat oppineet ja sisäistäneet asiat. Järjestelmissä ei myöskään ollut kanavia, joiden kautta oppijat olisivat saaneet ideoitaan ja kysymyksiään eteenpäin.
eLearningin potentiaali
Me näimme tuolloin jo eLearningin potentiaalin, mutta koimme, että sisällöt eivät olleet tuolloin toimivia. Uusiin oppimisympäristöihin oli laitettu samat sisällöt, joita oli käytetty aikaisemminkin, eikä sisällöissä huomioitu ollenkaan uudenlaista käyttötilannetta. Tähän tarpeeseen perustettiin Apprix – halusimme tarjota parempia ja laadukkaampia eLearning-sisältöjä, joiden kautta tylsästäkin aiheesta saataisiin mielenkiintoinen koulutus.
Houkuttelevuutta sisältöihin lähdimme etsimään pelillistämisen kautta. Pelillistetyissä koulutuksissa parhaaksi puoleksi koettiin osallistavuus, ja osallistavista koulutuksista onkin muodostunut liiketoimintamme ydin. Osallistamista voi hyödyntää kaikissa verkkokoulutuksissa, vaikka ne eivät olisi pelillistettyjä.
Ratkaisuja myös ulkoisille kohderyhmille
Melko pian yrityksillä syntyi tarpeita kouluttaa myös ulkoisia kohderyhmiä, kuten heidän toimipaikoissaan liikkuvia tavarantoimittajia, huoltomiehiä tai siivoojia. Tämän myötä tarvetta tuli myös esimerkiksi käyttäjätunnistukselle. Ulkoisten kohderyhmien palvelemiseen on ajan myötä kehitetty Apprixilla monia ratkaisuja (kuten muistutus vanhenevasta suorituksesta), joita voidaan joustavasti ja helposti laittaa myös yksittäisiin koulutuksiin. Tästä onkin muodostunut yksi Apprixin vahvuuksista – toimivat ratkaisut myös ulkoisten kohderyhmien kouluttamiseen.
Nykyään on myös hyvin tavallista, että koulutussuorituksiin liittyvää tietoa siirretään eri järjestelmien (kuten HR-, LMS- ja kulunvalvontajärjestelmien) välillä. Erilaisia integraatioita on tehty jo usean vuoden ajan, mutta viimeisen parin vuoden aikana niiden kysyntä on kasvanut runsaasti.
Tällä hetkellä nousussa “blended learning”
Integraatioiden lisäksi tällä hetkellä suosittua verkkokouluttamisessa on sen yhdistäminen kasvotusten käytäviin sisältöihin eli niin sanottu “blended learning”. Esimerkiksi eräällä asiakkaallamme on verkkokoulutuksia, joiden avulla teoriaosuudet käydään läpi. Niiden jälkeen on lähikoulutuspäivä, jossa voidaan keskittyä käytännön asioihin, kun kaikilla koulutettavilla on jo pohjatiedot aiheesta.
Verkkokoulutusten tekemiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan tilanne ja tarpeet määrittelevät kussakin tilanteessa, miten koulutus kannattaa järjestää. Antaisin yleisesti vinkiksi kuitenkin, että koulutettavaa kannattaa osallistaa ja koulutuksissa kannattaa aina hyödyntää käytännön esimerkkejä.
Kohti tulevaa
eLearningin tulevaisuudennäkymät näyttävät tällä hetkellä varsin hyviltä. Viime aikojen maailmantilanne on vauhdittanut erilaisten verkkokoulutuksien käyttöönottoa ja niiden suosio näyttää kasvavan yrityksissä entisestään. Uskon, että tulevaisuudessa verkkokoulutuksia opitaan käyttämään organisaatioissa vielä entistä monipuolisemmin ja tarkoituksenmukaisemmin. Tässä me Apprixilla olemme mielellämme organisaationne tukena – jo kahdenkymmenen vuoden kokemuksella.
Kirjoittaja
Jesse Jokinen
Managing Partner
Apprix Oy
puh. +358 40 501 9150
jesse.jokinen (a) apprix.fi