Tietoturvakuvaus Apprix Oy:n käyttämistä palvelimista ja palvelinkeskuksista
Yleistä
Apprix Oy:n käyttämät palvelimet sijaitsevat Suomessa, Hetzner Online GmbH:n palvelinkeskuksessa “Hetzner Data Center Park Helsinki”.
Hetzner on yksi Euroopan johtavista palvelukeskustoimijoista.
Palvelimet
Palvelinkeskus on sertifioitu ISO/IEC 27001 -standardin mukaisesti
Fyysinen suojaus:
- Korkean turvatason palvelinympäristö,
- Esim. videovalvonta, elektroninen kulunvalvonta, jäähdytys, sähkönsyötön varavoimalähde.
Tietoverkon suojaus:
- Monitasoisesti varmistetut yhteydet
Palvelinten suojaus:
- Palvelunestohyökkäysten (DDoS) esto
- Palomuuri
- Vain tarkasti valitut portit avoimena
- IP-rajoitukset käytössä
- Haavoittuvuuksien tunnistaminen
- Tunkeutumisen esto
- Virustorjunta
- Tietokantatunkeutumisen (mm. SQL injection) esto
Palvelinten ohjelmistopäivitykset:
- Automaattiset päivitykset,
- Serverit sertifioituja “Common Criteria EAL2” -tietoturvastandardin mukaisesti
- Prosessi palvelinten säännölliseen päivittämiseen
Palvelinten hallinta:
- Keskitetty palvelinten hallinta
- Pääsy palvelinten ylläpitoon ainoastaan VPN-yhteyden kautta.
- Suojatut SSH/TSL -yhteydet palvelimille nimettyjen Apprix-ylläpitäjien käytössä
- Säännölliset Heartbeat-tyyliset palvelinten toimivuuden tarkistukset
Apprix Oy:n toteuttamat ohjelmistot
Palvelujen tiedonsiirron suojaus
- Kaikki web-käyttöliittymän kautta kulkeva liikenne salattu (https, SHA-256).
- Salaus käytössä myös kaikessa muussa palvelimille tapahtuvassa tiedonsiirrossa.
Tietojen varmistus ja palautus
- Kaikki ohjelmakoodi tallennetaan versionhallintaan, josta se on palautettavissa uusimpaan tai aikaisempaan versioon.
- Tietokanta- ja sovelluspalvelimesta otetaan automaattinen varmuuskopio kerran vuorokaudessa
- Säilytetään 7 vuorokautta taaksepäin.
- Lisäksi säilytetään yksi kuukausittainen varmuuskopio taaksepäin.
- Palvelinten levyistä IAAS:n toimesta synkronoidut kopiot, joista mahdollista käynnistää nopeasti uusi identtinen palvelin esim. laiterikon tapauksessa.
- Helposti toteuttava manuaalinen varmuuskopiointi erikoistilanteita varten.
- Tietojen palauttamista testataan säännöllisesti kerran kvartaalissa.
Palvelun siirrettävyys
- Palvelu voidaan sovittaessa asentaa yhteensopivalle palvelimelle (tietokannat ja ohjelmisto)
Palvelun tietojen sijainti ml. henkilötiedot ja siirron rajoitukset
- Palvelu ja sen tiedot ml. henkilötiedot varmistuksineen sijaitsevat Suomessa Hetzner Ag:n tietokonesalissa.
- GDPR-direktiivi on huomioitu.
- Tietoja ei siirretä EU-alueen ulkopuolelle missään palvelun tietojen käsittely-, ylläpito- tai siirtovaiheessa.
Tietojen poisto
- Järjestelmän sisältämät tiedot poistetaan palvelun käytön päättyessä järjestelmän palvelimelta ja varmuuskopiopalvelimilta.
Palvelujen turvallisuusauditointi
- Palvelun tietoturva auditoidaan ulkoisen ammattilaistahon toimesta.
Palvelujen ylläpitäjät, käyttäjät, roolit ja vastuut
- Palvelujen pääylläpitäjä on Apprix Oy:n kyseisestä palvelusta vastaava henkilö.
- Pääylläpitäjällä on pääsy- ja hallintaoikeus kaikkiin palvelun osioihin ja tietoihin.
- Asiakkaan ylläpitäjillä on pääsy ja hallintaoikeus kaikkiin heille luodun palvelun osioihin ja tietoihin.
- Ylläpitäjät voivat myöntää itse järjestelmään rajoitettuja, rooleihin perustuvia käyttöoikeuksia järjestelmän omilla käyttövaltuuksien hallintatoiminnoilla.
- Kaikki tunnukset tehdään henkilökohtaisesti, yhteiskäyttötunnuksia ei käytetä
- Kaikissa järjestelmissä on käyttäjätunnuksiin ja salasanoihin perustuva pääsynhallinta
Tietoturvaan liittyvät sopimukset
Salassapito (NDA)
- Apprix Oy:n ja asiakkaan välille solmitaan molemminpuolinen tietojen salassapitovelvollisuus
- Jokaisella Apprixilla asiakastietoja käsittelevän henkilön kanssa (omat työntekijät ja alihankkijat) on tehty henkilökohtainen NDA-sopimus.
Henkilötietojen käsittelysopimus (DPA)
- Henkilötietojen osalta huomioidaan Euroopan tietosuojadirektiivi (GDPR, EU General Data Protection Regulation).
- Apprix Oy:n ja Hetzner Online GmbH:n välillä on solmittu DPA-sopimus.
- Henkilötietoja käsiteltäessä asiakkaiden kanssa solmitaan erilliset DPA-sopimukset.
Palvelutasosopimus (SLA)
- Apprix Oy:n ja käyttäjäorganisaation välille tehdyssä palvelutasosopimuksessa sovitaan tukipalvelusta (mm. vasteajat erilaisissa poikkeustilanteissa) ja määritetään SLA-tavoitetasot.
Tuetut päätelaitteet
Apprixin järjestelmät ovat käytettävissä moderneilla www-selaimilla. Palvelut tukevat seuraavia selaimia ja versioita: